donderdag 20 juli 2017

Recensie: Opstaan - Jackie van Laren

Hoi lieve lezer,

Misschien ken je Vallen nog wel, dat boek van Jackie van Laren over rockster Rory en zijn zoontje en de journaliste Anne. Ja, dat boek heeft een vervolg en het heet Opstaan. Misschien heb je deze prachtige cover al gespot in de winkel, vandaag vertel ik je wat ik ervan vond!


Koop bij bol.com

Waar gaat Opstaan over?
Anne Millers hart is gebroken. Na een stormachtig jaar met haar grote liefde, de wereldberoemde rockster Rory Maquary, is hun relatie gestrand. Nadat ze uitgehuild was, heeft ze zich herpakt en nu leidt ze een rustig, teruggetrokken leven op St. Mary’s, het hoofdeiland van de Britse Scilly-eilanden, waar ze samen met een vriendin een restaurantje runt en Rory probeert te vergeten.

Rory wil Anne helemaal niet vergeten. Hij snapt nog altijd niet waarom het misging, en wil niets liever dan haar vinden en het goedmaken. Maar Anne heeft alle contact met hem voorgoed verbroken en wil niet gevonden worden. Met de moed der wanhoop probeert Rory er dan maar samen met zijn zoontje het beste van te maken.

Tot Rory de flamboyante tv-kok Woz leert kennen, met wie hij dikke maatjes wordt. Woz nodigt hem uit om een keer langs te komen op zijn nieuwste kooklocatie, een restaurantje van twee vrouwen op St. Mary’s. Een klein reisje met onverwacht grote gevolgen…

Cover en flaptekst
Ja, echt een waanzinnig mooie cover, maar helaas (en verdorie) niet passend bij het eerste deel dat ik heb. Ik begrijp dat sommige uitgeverijen de beslissing maken, maar boohoo. Ik heb gelukkig voor €5 het eerste deel in de nieuwe cover gekocht en nu past het alsnog.

Twijfels
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik getwijfeld heb toen ik zag dat dit boek uitkwam of ik het wilde lezen. Toen aan het einde van deel 1 Anne en Rory bij elkaar waren, was voor mij het verhaal klaar en was er vuurwerk en liefde. Dat dit boek begint met de relatie die kapot is (geen spoiler, staat in flaptekst), was niet erg bemoedigend voor mij. Waarom wil ik lezen hoe mijn favoriete setje uit elkaar is? Aan de andere kant: Meer Anne, Rory en Rowland. Een kort, maar sterk argument, want ik besloot het boek te willen lezen.

Schrijfstijl
Wat ik heel fijn vind bij van Laren's boeken is dat ze op zo'n fijne manier kan schrijven dat je niet eens doorhebt dat je leest. Het was net of ik een film aan het kijken was, want de beelden kwamen langs gevlogen. Ik vind het heel beeldend en vlot.

Too bad
Ondanks dat de schrijfstijl tof is en de personages verwelkomend voelen, kreeg mijn voorgevoel toch zijn zin. Ik vond het helemaal niet leuk om het begin te lezen, waar Anne en Rory uit elkaar zijn. Ik vond het niet leuk hoe ze hun eigen leventjes weer leiden. Ik vroeg me constant af waarom het nou fout moest gaan in het vervolgdeel, in plaats van dat het een deel was over een nieuwe baby of iets. Tot het einde heb ik eigenlijk niet heel fijn gelezen, terwijl dat niet echt aan het boek lag, maar alleen aan het feit dat ze dus niet bij elkaar zijn.

Mijn fout
Natuurlijk is dit allemaal mijn eigen gevoel en hoeft niet iedereen er evenveel last van te hebben. Het is ook niet dat het boek voor mij verpest was of dat ik niet fijn heb gelezen. Ik heb nog steeds een leuke leeservaring gehad en het pakte me tot het eind. Alleen gewoon minder dan het eerste deel. Het einde vond ik dan wel weer heel erg fijn.

Opstaan is een vervolg dat naar mijn mening niet had hoeven komen, hoe erg ik de personages ook miste nadat ik Vallen uit had. Het boek leest wel vlot weg en ik vond de schrijfstijl beeldend en vermakelijk, dus het boek krijgt 3/5 sterren van me.

Ik dank uitgeverij Boekerij hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.


Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen