maandag 8 mei 2017

Recensie: Circus Cesaria - Sanne Hillemans

Een tijdje terug werd ik door Sanne benaderd of ik haar nieuwste boek Circus Cesaria wilde recenseren. Natuurlijk wilde ik dat! Ik ontving van haar het e-book en vandaag deel ik mijn mening over dit boek. Sanne heeft trouwens haar eigen uitgeverij, Sunny Hill Books, waar dit boek is uitgegeven. Hoe tof! Oh, en mocht je Kobo Plus hebben, dit e-book hoort bij de collectie!

Waar gaat Circus Cesaria over?
Een tragisch verlies heeft ervoor gezorgd dat Noah zijn verdriet al wekenlang in alcohol verdrinkt. Als hij een baan aangeboden krijgt bij een reizend circus, ziet hij geen reden om niet te gaan. Deze drastische verandering kan precies zijn wat hij nodig heeft. Er lopen veel interessante mensen rond op het circusterrein, maar degene die eruit springt, is een meisje van zijn leeftijd dat voor iedereen een glimlach klaar heeft. Terwijl haar aanwezigheid hem uit een donkere put trekt, lijkt zijn nabijheid het tegenovergestelde effect op haar te hebben.

Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de cover van het boek wel bij het verhaal passen, maar zou ik het boek niet oppakken in de winkel. Misschien omdat er 'circus' in de titel zit wel, maar ik vind de cover niet zo heel aantrekkelijk ogen. De achterflaptekst vind ik wel tof klinken. Eventjes was ik in de waan dat het een vrolijk circusboek zou zijn, maar het is eerder ontroerend en diepgaand. Ik was heel benieuwd hoe Sanne dit zou hebben uitgewerkt!

Noah
Hoofdpersonage Noah heeft een dierbaar iemand - Sarah - verloren. Hij weet niet hoe hij met dit verlies om moet gaan en drinkt zich dagelijks half het ziekenhuis in. Hij weet zich geen raad met zijn gevoelens, verdriet of zijn toekomst tot hij op een dag naar het circus gaat. Hij raakt betoverd door ene Melissa, de ster van de show. Als circusdirecteur Cesar Noah de volgende ochtend met een kater in zijn circus vindt, stuurt hij hem niet weg, maar biedt hem een plek aan in zijn circus. Noah, die toch niet veel anders meer van plan was in zijn leven, neemt de plek aan. Gedurende de reis maak je een beetje kennis met Noah en zie je hoe hij zich door zijn verdriet heen worstelt, maar er wel het beste van wil maken. Ik vind Noah wel een tof personage, omdat hij heel eerlijk is en heel sterk van persoon.

In de problemen
Dit boek focust eigenlijk meer op de personages en hoe die met hun problemen kampen, dan dat je echt gaat lezen over een circus en welke acts er allemaal komen. Ik vind dat dat ervoor zorgt dat dit boek heel uniek is. Je zit in de circussferen, maar er is zoveel meer en dieper aan. Alle personages krijgen een stem, hoewel natuurlijk sommigen wat meer te zeggen krijgen dan anderen. Er is eigenlijk niemand die random zonder levensverhaal in dit boek meespeelt en dat maakt het heel mooi.

Oh zo zit het. Oh, wacht toch niet
Wat ik heel knap gedaan vind ook, is dat Sanne heel lang geheim houdt wat er nou precies met bepaalde personages is gebeurd, zonder dat je het al raadt. Bij Noah is het duidelijk dat hij iemand heeft verloren, maar alsnog is er een plottwist die je niet ziet aankomen. Bij Emily krijg je wel hints, maar pas na een tijdje weet je echt wat er met haar is gebeurd. Dat maakt dat je tijdens het lezen ook oplettend bent. Je wilt raden wat er is gebeurd, maar je wordt steeds verrast.

Net een echt circus
Dit boek is net een circus: je weet nooit wat je kan verwachten. Toen ik aan dit boek begon, had ik niet verwacht dat het zo zou lopen of dat het me op zo'n manier zou boeien. Mijn eerste reactie was: 'Ik hou van het circus!!', maar een boek als dit had ik dan ook weer niet verwacht. Het heeft voor mij positief uitgewerkt, want ik heb het boek met plezier gelezen. Er zitten wat confrontaties in die voor mijn gevoel wat anders hadden gekund, maar uiteindelijk vond ik dat het boek goed uitgewerkt was en ben ik heel erg benieuwd naar het vervolg.

Circus Cesaria is een bijzonder onverwacht spektakel over méér dan een circus. Ik geef het boek 4.5/5 sterren en ik dank Sanne hierbij hartelijk dat ik het boek voor haar heb mogen lezen en recenseren!