zaterdag 6 mei 2017

Mijn ervaringen met Storytel

Hey!

Een tijdje geleden nam ik een abonnement op Storytel: een online platform vol met audioboeken. Vandaag deel ik jullie mijn ervaringen van de afgelopen weken.

Afbeeldingsresultaat voor storytel

Op de site www.storytel.nl heb ik me aangemeld voor 2 gratis weken om even te kijken of ik het wat vond. Je moest wel gelijk je rekeningnummer opgeven en één cent overmaken, want na die twee weken zou er een maand betaald starten. Per maand kost een abonnement op Storytel €9,99.

Enige twijfels, maar uiteindelijk toch maar gedaan. Het registreren en regelen gaat allemaal super makkelijk en je kan gelijk al luisteren naar al het aanbod dat ze hebben.

 

Na het registreren installeerde ik de app, waar je verder regelt wat je luistert etc. Je kan heel veel boeken kiezen, verdeeld over heel veel categorieën. Dit zijn ze nog niet eens allemaal!

Zoals je kan zien heeft Young Adult al 2408 boeken klaarstaan die je gratis en volledig kan luisteren. Ik werd helemaal enthousiast, maar was tegelijkertijd bang dat er geen recente boeken op zouden staan. Dit was wel het geval. Boeken als De Afstand tussen jou en mij, de complete Bijzondere Kinderen serie, de Hunger Games serie, de Graces, Simon vs... noem maar op! En allemaal in het Nederlands. Toen ik echter de hele lijst ging doorscrollen, viel mij wel op dat het met de Nederlandse boeken ook wel weer snel gedaan was. Binnen het YA genre in ieder geval, maar Fantasy volgens mij ook. Er staan voornamelijk Engelse audioboeken op en nu vind ik dat geen probleem, want ik lees/luister ook graag Engels, maar het kan mensen tegenhouden om een abonnement te nemen.

Het Engelse aanbod ben ik wel super tevreden over. De hele serie van Firstlife van Gena Showalter, een nog niet uitgekomen boek Geekerella, Black List van Alyson Noël, de Selection serie... echt zo gek kan je het niet verzinnen en ze hebben het. Al valt het mij tegen dat van queen Sarah J Maas alleen ACOTAR erop staat...

 

via Zoek kan je heel makkelijk titels/auteurs intikken.































Binnen elk genre kan je klikken op What's hot, wat laat zien welke boeken het meest geluisterd worden en de hoogste beoordelingen krijgen. Rechts onderin staat een rondje met het boek wat jij op dat moment aan het luisteren bent. (Bij mij Harry Potter and the Philosophers' Stone).




Je kan ook klikken op Series binnen een genre, en dan krijg je meteen te zien welke complete series er te beluisteren zijn en in welke taal.


































Bij het boek dat je luistert komen ook allerlei opties. Zo kan je bij het maantje en de Zzzz je slaaptimer inzetten. Als je 's avonds nog even wil luisteren, maar je bent heel moe en denkt dat je met een kwartier in slaap gaat vallen, kan je de timer op 15 zetten en dan stopt je audioboek na die 15 minuten. Dus je valt dan niet in slaap om 's ochtends te ontdekken dat Harry, Ron en Hermelien een heel avontuur hebben beleefd zonder jou.

Ook kun je bij het vaantje een bookmark toevoegen. Dit kan zijn om een punt aan te geven waar je bent, of wat je wilt onthouden. Je kan later terugkijken welke bookmarks je hebt gedaan op welk moment in het boek.

Het derde icoontje staat voor leessnelheid. Je kan namelijk hem gewoon op 1x houden, maar je kan ook 1.5x of nog sneller doen, in het geval van een langzame voorlezer, of juist 0.5x als het te snel gaat.

Tot slot zie je bij mij als vierde icoontje een prullenbakje staan, maar hier staat eerst een wolkje met een pijltje naar beneden (download in Cloud). Je kan namelijk als je WiFi hebt, je boek downloaden en dan offline afspelen als je buiten de deur bent! Echt super makkelijk. Zo kost het je geen internet buiten de deur.






Je boek komt dan als offline boek te staan en je ziet meteen hoeveel ruimte die inneemt.



Per boek staat er ook een uitgebreide beschrijving van de synopsis, categorie, welke serie, welke taal, etc. Zo weet je bij een boek dat je nog niet kent of het misschien iets voor jou is.




Naast het plusje (Play) en de voor- en achteruitspoel knop (+15 seconden of -15 seconden), is er ook nog een knop met puntjes. Deze puntjes geven verschillende opties. Zo moet je een boek op je boekenplank zetten om hem te kunnen afspelen, en kan je zien of die daarop staat. Je kan hem markeren als gelezen, wat ik doe om aanbevelingen te krijgen op basis van mijn gelezen boeken, je kan het boek zoals ik net zei downloaden, je kan indien het een serie is hem volgen zodat je de andere delen ook voorgesteld krijgt, je kan het boek beoordelen en het audioboek delen (zodat de persoon weet wat je leest en een fragment kan luisteren, volgens mij krijgt die persoon niet het hele audioboek, maar dat weet ik niet zeker).

Inmiddels zit ik in mijn eerste betaalde maand en ik merk dat ik heel veel luister naar de boeken. Omdat het me geen internet kost, luister ik overal onderweg of als ik even pauze heb. Hierdoor 'lees' je ook meer boeken, wat natuurlijk super handig is, want je hebt niet altijd tijd of zin om een boek mee te zeulen en te lezen. Het aanbod is voor iemand die alleen Nederlandse YA leest misschien wat minder, maar in de andere genres is wel wat meer Nederlands te vinden. Als je ook Engels leest is er echt meer dan genoeg dat je zal aanspreken, denk ik. Gemiddeld per boek ben je 6-8 uur kwijt (tenzij je een slome lezer krijgt als bij ACOTAR en 16 uur verder bent), dus het is ook nog te overzien.

Een echt pluspunt aan Storytel vind ik dat hij goed bijhoudt waar je bent en dat je met meerdere personen op één account kan luisteren. Een minpunt vind ik dat je wel kan doorspoelen, maar niet per hoofdstuk. Als je dus zoals ik soms enkele hoofdstukken tussendoor op papier leest, moet je op de gok doorspoelen en luisteren of je het al hebt gehoord. Het zou handiger zijn als je hoofdstukken kan aanklikken.

Al met al ben ik erg fan van Storytel en zeker met deze zomerse maanden is het heerlijk om gewoon in het zonnetje te liggen met de ogen dicht, en toch een boek te lezen!

Luister jij wel eens audioboeken?

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen