zondag 14 mei 2017

8 tips om meer te lezen met dat uurtje minder!

Hi daar!

We kennen het allemaal wel: drukke tijden en 'ik kom echt niet aan lezen toe' excuusjes. Inmiddels is de zomertijd al een tijdje bezig, maar we zijn nog steeds dat uurtje leestijd kwijt. Begrijp me niet verkeerd, soms heb ik ook het gevoel alsof ik echt niet aan lezen toekom, maar vandaag ga ik je tips geven die je toch wat meer leestijd geven, ondanks een fulltime leven.


1. Neem overal een boek of e-reader mee naar toe
Natuurlijk is dit de meest voor de hand liggende tip, maar het werkt echt. Als je gewoon altijd iets te lezen op zak hebt, ga je het gewoon veel vaker doen. Die 5 minuten wachten op de bus, dat onverwachte tussenuur... Zeker een e-reader is makkelijk, want dan ben je minder aan het zeulen ;)

2. Las een reading ritual in
Daarmee bedoel ik niet dat je eerst je handen wast, dan die roze sokken aandoet, dan dat kopje kersenthee zet, nee. Ik bedoel hiermee dat ik altijd een half uur voor ik ga slapen in bed lig, klaar om te lezen. Natuurlijk kan ik dat niet altijd waarmaken, maar als ik 11 uur naar bed moet zorg ik gewoon dat ik op tijd afrond en de rest komt morgen wel. Je moet een beetje ontspannen voor je gaat slapen, dus zo'n standaard leesmoment werkt heel erg goed.

3. Weg met die mobiel!
Ik merk het bij mezelf ook: als mijn mobiel in de buurt ligt, ga ik er nutteloos op scrollen, Facebook 8x checken, steeds kijken of ik een berichtje heb. Als je mobiel niet in de buurt ligt zal je best die neiging nog wel hebben, maar automatisch denk je 'ja doei, dan moet ik hem gaan pakken, ik blijf wel zitten/liggen.' Je zal veel meer kunnen focussen op je boek en veel langer aan één stuk door kunnen lezen!

4. Lezen is een beloning
Lezen is leuk toch? Waarom maak je van lezen dan niet je beloning? Heb je je huiswerk af? Een verslag gemaakt? Je werk voorbereid? Super! Je hebt wat verdiend! Ik zeg, lezen met die hap!

5. Breng jezelf in de mood
Ja, nu bedoel ik wel die roze sokken en je kersenthee. Meestal kom ik in de leesmood als ik een kopje thee zet en iets lekkers pak, ga zitten op mijn bed en gewoon mijn boek eens open sla. Kijk wat voor jou werkt en breng jezelf in de leessferen.

6. Goeiemorgen! Tijd om te lezen!
Niet iedereen zal blij zijn met deze tip, maar in plaats van lang in je bed blijven doezelen 's ochtends, kan je ook je boek erbij pakken. Je hoeft niet gelijk super wakker te zijn of je bed uit, ik lig zelf ook enkele minuten nog even bij te komen van mijn Doornroosje-slaap. Dan zet ik mijn kussen iets rechter op en pak mijn boek erbij. Ik lees daarmee 's ochtends toch vaak ook al heel wat!

7. Luister naar boeken
Audioboeken worden wat populairder, maar ik begrijp het ook echt wel. Ik heb bijvoorbeeld een abonnement op Storytel en ik merk dat ik zo meer boeken lees. Als je erg moe bent en je ogen niet meer willen lezen, maar jouw hoofd wel, kun je naar de boeken luisteren. Als je in een onhandige situatie bent (staan in een volle bus bijvoorbeeld), kun je je oortjes indoen en alsnog lekker lezen. Het is echt een handige oplossing!

Tot slot

8. Lezen is geen must
Het is een cliché iets, maar lezen moet niet per se. Als je het simpelweg écht te druk hebt en je ziet het niet zitten tijd vrij te maken voor lezen, laat het lekker gaan. Eventjes niet lezen kan ook fijn zijn, dan heb je later weer super veel zin!


Heb jij nog tips om meer te lezen?

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen