woensdag 12 april 2017

Recensie: Eerste Leven - Gena Showalter

Hi iedereen!

Een boek waar ik al super super (zei ik al super?) lang naar uitkeek was Eerste Leven van Gena Showalter. Ik ben echt dol op haar White Rabbit Chronicles serie en was daarom super benieuwd naar haar nieuwste boek. De cover alleen maakte me al hebberig <3

Waar gaat Eerste Leven over?
Iedereen moet kiezen waar hij na zijn dood heen wil. Wordt het Troika of Myriad? De twee rivaliserende rijken bestrijden elkaar op leven en dood, en beide hebben hun zinnen gezet op de zeventienjarige Tenley Lockwood...

Hoewel Tenleys ouders haar al - voor veel geld - aan Myriad hebben beloofd, weigert ze haar handtekening te zetten. Troika en Myriad zetten echter hun beste krachten in om haar over te halen: twee zéér aantrekkelijke jongens die haar op alle mogelijke - en onmogelijke - manieren proberen te overtuigen.

Maar dan mengt zich nóg iemand in de strijd, iemand met heel wat minder goede bedoelingen...

Ja, echt, deze cover vind ik prachtig! Het is bijna één van de mooiste covers die ik heb gezien. De werelden die zo verwerkt zijn in de zandloper, wauw. De rug is ook mooi en het verbaasde me nog hoe dik dit boek is! De achterflaptekst sprak me ook heel erg aan! Een meisje die een keuze moet maken en 2 heerlijke jongens die haar komen overtuigen? Gimme that book!

Origineel
Wat ik tof vond aan dit boek was de originaliteit. Het boek was - los van enkele typische YA elementen - in verhaallijn en uitwerking erg origineel. Je merkt ook goed dat Gena's geloof een rol speelt, aangezien het gaat om het kiezen van een leven na de dood.

Huh?
Dat was eigenlijk wat ik de rest van het boek dacht. Er waren momenten dat ik bepaalde dingen vergezocht, raar of zelfs vervelend vond. Dit momenten maakten echt dat ik het boek gewoon niet leuk meer vond. Daarentegen waren bijvoorbeeld de mailtjes die gestuurd werden weer heel grappig, vond ik bepaalde gebeurtenissen weer leuk en dat maakte weer dat ik blij was dat ik toch door ging lezen. Ik heb het nog nooit zo moeilijk gevonden om een recensie te schrijven als bij dit boek. Het is niet dat ik het boek wel-of-niet leuk vind, ik ben gewoon in de war. Het einde was wel heel spannend.

Dus, wat nu?
Een lange recensie gaat het vandaag niet worden, want ik denk dat dit echt een boek is dat je zelf moet gaan ervaren en je je eigen mening over moet gaan vormen, want ik hoor van meerdere kanten dat mensen tegenstrijdige gevoelens hebben over dit boek en voor mij geldt hetzelfde. Het boek was origineel en tof, maar tegelijkertijd wilde ik het echt aan de kant leggen en in stilte huilen om de uitwerking. Ik weet niet wat het is, maar ik vond het een rare leeservaring.

Ik geef het boek 3/5 sterren, maar ik twijfelde per scène in het aantal sterren. Omdat ik zo in tweestrijd zit, besloot ik het midden te kiezen. Ik denk dat het niet mijn boek is, maar wie weet wel die van jou dus pak hem gerust op ;) In het vervolg ga ik wel gewoon weer boeken van Gena Showalter lezen, want ze is gewoon geweldig, al was dit boek voor mij een beetje een... dooie mus?

Ik dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het sturen van dit recensie exemplaar!