dinsdag 18 april 2017

Recensie: Cress - Marissa Meyer (de Lunar Chronicles #3)

Hoooi!

Niemand ontkomt aan de Lunar Chronicles serie, maar dat wil je ook niet. Vandaag vertel ik jullie alles over mijn ervaringen met het derde deel: Cress!

Waar gaat Cress over?
Cinder en kapitein Thorne zijn op de vlucht, samen met Scarlet en Wolf. Ze zullen een plan moeten bedenken om te voorkomen dat koningin Levana de macht op Aarde overneemt. Cress is misschien de enige die hen kan helpen. Zij zit al sinds ze klein is opgesloten in een satelliet met alleen haar netschermen als gezelschap, waardoor ze een uiterst goede hacker geworden is. Helaas wordt ze gedwongen te werken voor koningin Levana, en heeft ze zojuist het bevel gekregen om Cinder op te sporen.

Als de poging om Cress te redden mislukt, versplintert de groep. Cress is eindelijk vrij, maar ze betaalt een hoge prijs. Ondertussen is koningin Levana vastbesloten niets tussen haar geplande huwelijk met prins Kai te laten komen – zeker geen ontsnapt cyborgmeisje.

Ja, jongens. Die covers van deze serie. My oh my. Dit vind ik zelf de mooiste cover van alle covers, samen met die van Winter.

Afbeeldingsresultaat voor winter marissa meyer blossom books

Méér dan Cress
Wat ik zo super leuk vind aan deze serie, is dat elk deel een nieuw personage introduceert (Cinder, Scarlet en nu Cress), maar dat ook deze personages in alle delen terugkomen. Ze spelen dan weliswaar niet de hoofdrol, maar ze doen nog steeds mee. Je leert steeds meer personages kennen en het is echt een hechte groep waar je steeds over leest. Ik vind het echt iets hebben. Je kent alle personages wat dieper dan je normaal in een serie hebt, omdat dus elk deel bij één personage echt stilstaat, maar tegelijkertijd is het wel een geheel. Dit deel is trouwens een hervertelling van Rapunzel en ik moet wederom toegeven hoe magisch Marissa Meyer is met het verwerken van sprookjes in haar boeken op een hele originele, maar wel passende manier.

Love all the way
Ik vind het zo super lief dat in elk boek een stel wordt gevormd. Misschien is het cliché te noemen, maar ik vind het gewoon wat hebben. Voor ieder hoofdpersonage is er een hunk beschikbaar, aww. Hoewel het niet heel soepel loopt tussen Cress en Thorne vind ik het gewoon super lief hoe ze bij elkaar doen en hoe ze voor elkaar gaan. Daarnaast komt ook weer de liefde tussen Wolf en Scarlet heel erg naar voren en ook Cinder ontkomt er niet aan dat haar prins Kai toch wel érg leuk is, ondanks zijn huwelijk met koningin Levana. Liefde en vooral het vechten voor elkaar is een thema dat in elk deel sterk terugkomt en ik vind dat het deze serie een mooie kleur geeft.

Actie, bim boem pats
Tot nu toe vond ik Cress echt het beste deel uit de serie, omdat alle personages samenkomen, maar ook omdat het vol zit met actie. Dingen gaan fout, de groep raakt verdeeld, snode plannen worden gesmeed, achtervolgingen, ontvoeringen, epische space battles en noem maar op. Cress is gewoon fenomenaal! Wat ik naast alle actie ook heel gaaf vind aan dit boek is de veelzijdigheid van ruimtes die wordt gebruikt. Eerst bleef je als lezer vooral in Nieuw-Beijing hangen, maar nu krijg je ook de ruimte, Luna, Afrika en nog meer plekken te zien. Dat is wel echt leuk, want zo voelt het lezen van Cress als een avontuur! Tot slot vond ik het heel gaaf dat dit boek weer een paar mysteries oplost waar je echt met open mond over leest. Oh, en natuurlijk het heftige dat de personages overkomt. Marissa Meyer is niet bang om te schrijven!

De Lunar Chronicles serie voelt als thuiskomen na een lange dag: het maakt je warm, gelukkig en je kijkt er de hele dag naar uit! Cress was echt fantastisch en ik geef het dan ook 5/5 sterren. Het einde maakte me aan het springen van emoties en IK HEB HET VOLGENDE DEEL NODIG.

Ik dank uitgeverij Blossom Books (héél) hartelijk voor het opsturen van Cress.

Welk deel is (tot nu toe) jouw favoriet?