vrijdag 17 februari 2017

Recensie: Carve the Mark - Veronica Roth

Hoihoi,

Velen van jullie hebben al gemerkt dat er een nieuw boek van Veronica Roth uit is: Carve the Mark. Dit boek is in Amerika en in Nederland (en nog veel meer landen) rond dezelfde tijd uitgegeven. De cover alleen al is kwijlen, maar is het verhaal ook tof?

 

Waar gaat Carve the Mark over?
Cyra’s gave geeft haar pijn, maar ze kan ook anderen onnoemelijk veel pijn doen. Haar broer Ryzek heerst als wrede tiran over hun land, Shotet. Ryzek misbruikt Cyra’s gave om zijn vijanden te martelen. Maar Cyra is meer dan een wapen in handen van haar broer: ze is snel, veerkrachtig en slimmer dan hij denkt.
Wanneer de knappe Akos uit het vredelievende, naburige rijk Thuve als gevangene in Cyra’s wereld terechtkomt, lijkt de vijandschap tussen hun landen en hun families onoverkomelijk. Samengebracht door het lot moeten ze een allesbeslissende keuze maken.


Cover en achterflaptekst
Nou, ik zei het al, die cover is echt super gaaf. Zo mooi de afwisseling tussen donkerblauw en goud. Ik heb de speciale editie, dus de binnenflappen zijn bij mij goud en er zit een super toffe boekenlegger bij. De achterflaptekst sprak me heel erg aan, maar deed mij wel een beetje denken aan de Touching Juliette serie, waar ook een meisje met een gave om anderen pijn te doen de hoofdrol speelt.

Space
Wat me in het begin eigenlijk een beetje onverwacht viel was het flink intergalactisch. Zeker niet erg, maar ik moet altijd heel erg in boeken komen die zich in de ruimte afspelen. Dat was bij dit boek ook het geval. Een hele andere setting, maar vooral ook een boel namen van planeten, mensen en begrippen maakten het echt even een pittig begin. Die hoeveelheid namen en begrippen wen je een beetje aan, maar het blijft het hele boek door verwarrend. Pas toen ik het boek uit had, viel mij de begrippenlijst op achterin het boek. Daarin worden alle personen, planeten en begrippen uitgelegd, dus kijk daar zeker naar! Het had mij een heleboel gescheeld als ik het eerder had gezien ;-)
Hoewel de paginanummers snel voorbij vlogen, had ik voor mijn gevoel toch nog niet heel veel van het verhaal geproefd. Toch raad ik je aan om door te lezen, want als je eenmaal in het verhaal zit is het echt tof!

'Het is moeilijk te bepalen wat het goede is in het leven,' zei ze. 'We doen wat we kunnen, maar wat we echt nodig hebben is genade.
Perspectieven
Het boek is geschreven vanuit de perspectieven van de twee hoofdpersonages Cyra en Akos. Wat ik wel heel raar vind is dat Cyra vanuit eerste persoon is geschreven, maar Akos uit de derde persoon. Ik hoop dat in de volgende delen duidelijk wordt waarom dat zo is gedaan, want ik vind het nu best wel storend. Desalniettemin is het wel een super interessante verhaallijn en voegt het zeker waarde toe dat er vanuit twee perspectieven te lezen is. Beide personages vind ik heel erg leuk en dat maakt het lezen ook een stuk leuker. Er is geen perspectief (buiten de vertelwijze uit de hoeveelste persoon) die voor mij de voorkeur krijgt.

Pijn
De personen in Carve the Mark hebben allemaal een stroomgave. Dit gaat van techniek manipuleren, tot herinneringen uitwisselen, tot de pijn-doen-gave van Cyra. Ik vind de manier waarop haar stroomgave is uitgewerkt heel bijzonder en heftig en ik neem mijn opmerking over de Touching Juliette serie terug. Er zijn zeker overeenkomsten, maar het verhaal is echt uniek. De uitwerking is origineel en er zitten zoveel toffe andere aspecten in! Het is echt een hele wereld die Veronica Roth heeft gecreƫerd en het is de moeite waard om erin te stappen.

Vervolg
Ik dacht tot bijna bij het einde: hoe kun je nou vervolgdelen maken nog? Het boek is straks toch gewoon mooi afgerond? En toen bam plottwist. Het boek is verrassend en aan het einde zie je zeker in waarom er nog meer delen komen en eigenlijk wil je die ook NU gewoon hebben.

Carve the Mark is een origineel, magisch en intrigerend ruimteverhaal. Het is iets heel anders dan Divergent, maar zeker een kans waard! Ik geef het boek 4/5 sterren en dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Titel | Carve the Mark
Oorspronkelijke titel | Carve the Mark
Auteur | Veronica Roth
Vertaling | Maria Postema
Uitgeverij | van Goor/Best of YA/Unieboek het Spectrum
Uitgave | Paperback - speciale editie
Pagina's | 416
Prijs | €18,99
Publicatiedatum | januari 2017
ISBN | 9789000352227


Liefs,
Monica

2 opmerkingen:

  1. Ik vind de cover ook erg mooi! Wel goede recensie, want je houdt de inhoud nog spannend, spoilerproof :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa he die cover <3 en bedankt! Super lief compliment!

      Verwijderen