maandag 13 februari 2017

Recensie: Alice - Christina Henry (The Chronicles of Alice #1)

Hoi!

Als mega Alice in Wonderland fan moest ik Alice gelezen hebben. Deze horror hervertelling van het oorspronkelijke verhaal, geschreven door Christina Henry, leek mij echt heel tof. Of het ook tof was? Ik vertel het je!

 

Waar gaat Alice over?
In a warren of crumbling buildings and desperate people called the Old City, there stands a hospital with cinderblock walls which echo with the screams of the poor souls inside.In the hospital, there is a woman. Her hair, once blonde, hangs in tangles down her back. She doesn't remember why she's in such a terrible place-just a tea party long ago, and long ears, and blood...Then, one night, a fire at the hospital gives the woman a chance to escape, tumbling out of the hole that imprisoned her, leaving her free to uncover the truth about what happened to her all those years ago.Only something else has escaped with her. Something dark. Something powerful.And to find the truth, she will have to track this beast to the very heart of the Old City, where the rabbit waits for his Alice.

Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover van deze editie heel mooi. Het is zo'n simpele paperback, maar het konijn is glanzend en een beetje creepy met zijn zakhorloge. De rode sierbloemen op de achtergrond maken het af. De andere editie die er ook van deze serie is, vind ik erg ouderwets en ook niet zo mooi. Wel wat meer horrorachtig, maar gewoon een beetje meh. Om deze cover gaat het:



De bloedvlek op het oog is een mooie verwijzing naar het verhaal, maar verder vind ik er niet veel aan. Mijn editie vind ik mooier, maar ja daarom heb ik die ook gekozen.

'She must start believing in impossible things. For the impossible things kept appearing before her eyes'

Boe, schrik
Oké, ik zal gelijk even vertellen dat als je wil huiveren, griezelen en teennagels bijten, je dat niet met Alice moet doen. Ik ben echt een angsthaas, maar zelfs 's avonds voor het slapengaan kon dit boek mij niet echt bang maken. Een beetje jammer, want de achterflap zet zo erg aan tot griezelen! De hele tijd wordt er groots gesproken over hoe eng die en die zijn, maar als de personages daadwerkelijk voorkomen, stellen ze niet veel voor. Beetje jammer.

'If you let the grief in, it might consume you.'

Alice, Cheshire, Hatter...
Verder met het positieve gedeelte van mijn recensie, want het was wel een heel leuk boek om te lezen! Je beleeft samen met Alice en Hatcher (Hatter in het oorspronkelijke verhaal, maar omdat hij mensen onthoofdt met zijn bijl heet hij Hatcher) een avontuur. Het begint in het gesticht, waar Alice en Hatcher elkaar leren kennen. Door een brand ontsnappen zij, maar ook de Jabberwocky komt vrij. Dit gruwelijke wezen wil alles en iedereen vernietigen en het is aan Alice en Hatcher om dit te voorkomen. Op hun reis komen de bekende personages voorbij: De Caterpillar (rups), Cheshire (kat), the Walrus (die zit in het oorspronkelijke verhaal, niet in de film) en natuurlijk de Rabbit (het witte konijn). Samen met ook nog een heleboel nieuwe personages is het een rijk gevuld boek en beleef je elke pagina iets anders. Super leuk dat de personages terugkomen.

'If you go chasing your freedom, your fate will only follow you there, and force you back.'

Alice in... nee, toch wat anders
Natuurlijk is het niet het oorspronkelijke verhaal en zijn de personages ook niet hetzelfde. Cheshire is geen kat, maar een persoon en zo zijn er nog meer aanpassingen. De rode rozen, het krimp cakeje en groeidrankje en meer van die Alice specifieke elementen komen terug. Echter, is het hele verhaal anders. Alice valt niet in een gat, maar ze komt nu terug in 'Wonderland' (in dit boek Old City genoemd). Ze wil wraak nemen op de Rabbit die haar iets verschrikkelijks heeft aangedaan. Op zoek naar de Rabbit stuit ze met Hatcher op meerdere taferelen, die voor kinderen wel schokkend zijn. Zonder al teveel te spoilen: meisjes verkrachten en ze ondertussen opeten? Dat zijn bepaalde dingen die erin zitten dat ik wel even dacht van: oké, dit is gewoon gestoord, niet griezelig. Bereid je voor, want dit verhaal maakt je helemaal mad.

Wat nu?
Nu ik deel 1 uit heb kan ik wel zeggen dat ik heb genoten, al vond ik het overmeesteren van sommige personages echt een hap-slik-weg geval. Hoezo het hele boek naar dingen toeleven als het met een vingerknip gebeurd is? Ik ben wel heel benieuwd naar het vervolg, maar aan de andere kant ben ik ook weer in dubio of ik hem wil lezen. Ik vond het avontuur de moeite waard, maar ik had wel een boel opmerkingen. Als er iemand is die Red Queen al heeft gelezen: give me advice!

Al met al vond ik het boek 3.5/5 sterren waard, omdat je even in de wereld van Alice bent, maar dan compleet gestoord. Horror is het niet, 'wtf'-momentjes krijg je wel. En die kunnen ook heel tof zijn!



Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen