maandag 12 december 2016

Recensie: The Jewel - Amy Ewing

Hey allemaal!

Toen de vier boeken van de nieuwe uitgeverij Young and Awesome bekend werden gemaakt, viel mijn oog meteen op de beauty: De Jewel. Ik kreeg een beetje een gevoel als bij De Selectie serie van Kiera Cass en wilde hem dolgraag lezen! Een tijdje stond hij in mijn boekenkast, totdat Yara mij heel erg aandrong dit boek z.s.m. te lezen! Heb ik daar spijt van?

Waar gaat The Jewel over?
Verkocht op een veiling aan een van de rijkste dames van het land… Dat overkomt Violet. In het landhuis van de Hertogin wacht haar een leven vol luxe, maar ook gevangenschap en duistere plannen. De nietsontziende Hertogin wil Violets bijzondere gave uitbuiten, tegen elke prijs. Violet moet ontsnappen voor het te laat is. Dan blijkt dat haar beste vriendin Raven in gevaar is. Violet staat voor een onmogelijke keuze: moet ze Raven redden of zichzelf?
Ik vind de cover w-a-u-w! Zo ontzettend mooi gewoon! Ik vind dit soort covers alleen al een reden om het boek te kopen! De achterflaptekst maakte me erg nieuwsgierig: waar zou dit verhaal heen gaan?

De Selectie? Not
Als je een lief sprookjesboek verwacht met prinsessen en onschuldige wedstrijdjes, vergeet het. Niet dat de Selectie-serie een en al sprookje was, maar dit boek is echt spannend! Het is de horror-versie van een prinsessenverhaal. De wereld waar hoofdpersonage Violet in leeft is opgebouwd uit verschillende ringen. De Marsch, waar Violet is geboren, is een van de armere ringen. Zij wordt opgeleid als surrogaat: een soort hulpje van één van de rijkere mensen in het land, wonend in De Bank of De Jewel. Er zijn 200 surrogaten en elk nummer correspondeert met hoe goed de surrogaat is, waarbij 200 het hoogst en dus het meest gewild is. Violet is nummer 197 en een rijke hertogin koopt haar. De hertogin behoort tot één van de vier stichtershuizen en heeft grootste plannen met Violet... Het concept is ontzettend origineel en verdient daarmee dikke pluspunten!

Surrogaten
Het is echt bizar hoe de surrogaten behandeld worden. Ze worden volledig genegeerd, uitgebuit en gebruikt. Ewing kan dit echt realistisch en zelfs pijnlijk omschrijven. Het doel van de surrogaten wordt al snel duidelijk en is eigenlijk te gek voor woorden. Surrogaten hebben werkelijk op geen enkel moment een eigen leven te leiden. Dan wordt Violet verliefd op gezelschapsjongen Ash en heeft ze ineens het gevoel dat ze ook eens voor zichzelf wil kiezen.

Beschrijvingen
De beschrijvingen zijn heel goed gegaan in deze serie. Hoewel het in het begin voor mij iets te traag op gang kwam, bleek later een heel hoop te worden goed gemaakt. De sfeer is er, de omgeving komt tot leven en de personages kloppen als een bus. Ik heb heel erg van genoten van de film die in mijn hoofd werd afgespeeld door dit boek te lezen.

Meer dan liefde
Het mooie aan dit boek is dat Violet voor meer wil vechten dan alleen voor de liefde die ontstaat gaande het boek. Ook haar familie, en dan vooral haar zusje, is heel belangrijk voor haar. Daarnaast heeft ze een groot plekje in haar hart voor haar beste vriendin Raven. Je zo bekommeren om een beste vriendin vind ik een mooi thema in een boek. Ook zie je dat ze voor haar dienstmeid Annabelle, die niet kan praten, compassie voelt. Annabelle vind ik één van de leukste personages in het boek, gewoon omdat ze zo onschuldig en oprecht is.

Potverdorie, daar is het einde
Ik heb denk ik nog nooit een boek gelezen wat zo BOEM eindigt. Meestal hebben ze enigszins iets overleefd in het verhaal en rijden ze dan in een trein naar de volgende strijd of kunnen ze even uitrusten of iets. Nee hoor, dit boek eindigt gewoon midden in alle actie van "doei, wacht maar op het vervolg." Dat maakt dat ik super, súper benieuwd ben naar het vervolg! Ik wil meer! Dit vind ik zelf overigens wel een effectievere cliffhanger dan dat ze een pauzemoment hebben. Midden in de actie stoppen is cruel, maar wel heel slim!

Ik geef het boek welverdiend 4.5/5 sterren. Het is echt een super leuke serie, Yara heeft niets overdreven. Ik raad het boek zeker aan en hoop heel erg dat de vervolgen weer zo spannend zijn!

Ik dank uitgeverij Young and Awesome hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | The Jewel